Blog Layout

בדיקה ויזואלית לריתוכים

Sep 30, 2023

מהי בדיקה ויזואלית לריתוכים?

בדיקה ויזואלית לריתוכים היא בדיקת איכות העושה שימוש באמצעי צפייה ואינה דורשת הרס כלשהו. מטרתה לבדוק את איכות ורציפות החומר המרותך והיא דורשת ציוד ראייה ותאורה המספקים הבחנה מדויקת לבודק. 

בדיקה ויזואלית לריתוכים

בדיקות ויזואליות שייכות לקטגוריית בדיקות אל-הרס, NDT, Non Destructive Test. הכוונה היא לטכניקות בדיקה אשר נעזרות בטכנולוגיות תעשייתיות כדי לבדוק רכיבים, חומרים או מערכות, מבלי להרוס אותם את החלק הנבדק. כך נחסך כסף רב וזמן וניתן למנוע נזק לציוד ולמזער את הסיכון לפגיעה בחיי אדם.

לבדיקות ויזואליות יש מגוון שימושים בענפי תעשייה שונים. מטרתן היא למנוע כשלים כדי לא להגיע למצב של שחיקה, עייפות החומר ובלאי. אלו כשלים שעלולים לגרום לאובדן בחיי אדם ולכן חשוב לזהות אותם מבעוד מועד. לדוגמא, מנופים ניידים בדיקות, חייבים להיות בטיחותיים ולעמוד בבדיקות לגילוי סדקים כדי לבצע את המשימות שלשמן הם נועדו.

גורמים רבים עלולים לגרום לכשלים בתפקודם של מערכות ומוצרים, חלקם הם תוצר של תכנון לקוי, ביצוע שגוי או מאמץ יתר. את כולם חשוב מאוד לאתר בשלב מוקדם של הייצור. בדיקות תצפית מסייעות בכך ומונעות תאונות עתידיות.

הבדיקות נעשות באמצעי הגדלה או פנס למיקוד הראייה. האמצעים לבדיקות צפיה הם בעלי גישה פיזית למקום הבדיקה. 

מהי חשיבות הבדיקה?

בענפי תעשייה שונים משתמשים בעבודות ריתוך למטרות רבות ומגוונות. כמה שתהיה מקצועית עבודת הריתוך, מספיק שריתוך אחד לא יעשה בצורה נכונה, וכל הקונסטרוקציה תקרוס. בדיקה ויזואלית לריתוכים עוזרת למנוע זאת מראש ולהקטין את הסיכון לקריסת המבנה. היא יכולה למנוע הרבה בעיות, מפגיעה במוניטין היצרן, דרך כשל במבנה ועד אובדן חיי אדם. 

בדיקות ריתוכים משמשות גם למניעת הרס של מכלים וצינורות בהם עוברים חומרים מסוכנים ומזהמים. מספיק ריתוך אחד לא תיקני ופיצוץ או דליפה עלולים להתרחש. מכאן, שריפות, נזקים כספיים, זיהום ופגיעה בגוף, הם רק שאלה של זמן.

באמצעות כלים מתקדמים ניתן לזהות פגמים ולוודא שצינורות, מכלים ומכשירים שונים עומדים בכל התקנים הנדרשים ושאין נקודת תורפה באף ריתוך. 

בדיקות NDT מתבצעות במעבדה שיש לה אישור לכך מהרשות הלאומית האחראית על הסמכת מעבדות ומהממונה על תקנות במשרד הכלכלה והתעשייה.

יתרונותיה של הבדיקה הוויזואלית הם שאינה דורשת עלויות גבוהות וציוד רב, היא מהירה ויעילה. היא מאפשרת גילויים של פגמים וסדקים על-פני שטח הריתוך. 

מה כוללת בדיקה וויזואלית?

בדיקת ריתוכים ויזואלית נעשית עם גישה פיזית למקום לצורך הערכת הריתוך. הבדיקה כוללת לרוב בדיקה בעין בלתי מזוינת, בורוסקופים, זכוכית מגדלת וכלי מדידה. 

לדוגמא, עגורני צריח בדיקות נדרשות לעשות באופן תדיר בהתאם לגילו של העגורן. הבדיקות נעשות ל-100% מריתוכי העגורן, באמצעים השונים, כדי לוודא את בטיחותו. 

זכוכית מגדלת משמשת להגדלה אופטית של המשטח אותו בודקים, והיא בשימוש לאיתור סדקים קטנים או פגמים בחומר שעין בלתי מזוינת אינה מסוגלת לראות. 

בורסקופ פועל על פי העיקרון של פריסקופ ומאפשר לצפות בחלקים שאין אליהם גישה פיזית לעין האדם. הפנס מאפשר למקד את הראייה ולזהות אם יש פגמים בחומר. הבדיקה מתבצעת על ידי מעקב אחרי אלומת הפנס הצרה ולהתמקד בפגמים. 

מנופים ניידים בדיקות
30 Sep, 2023
מנופים ניידים בדיקות חייבות להיעשות פעם בשנה כדי לוודא את תקינותם ובטיחותם. הבדיקות נעשות על ידי מהנדסי מכונות או טכנאי מכונות
עגורני צריח בדיקות
02 Jun, 2023
עגורן הצריח בדיקות בטיחות יבוצעו כשהוא מפורק ונמצא באתר בו הוא מיועד להרכבה בדיקת עגורן מורכב אפשרית רק באישור מיוחד של מפקח
משאיות מנוף בדיקות
02 Jun, 2023
משאיות מנוף בדיקות - מחוייבים לבצע בדיקות לעגורנים ניידים ועגורנים לטעינה עצמית, כגון אלו המותקנים על משאיות בבדיקות אל-הרס לאיתור סדקים
מנופי סל בדיקות
02 Jun, 2023
מנופי סל בדיקות בטיחות בדיקות כלי הרמה: עגורני צריח משאיות מנוף , עגורנים ניידים מנופי סל
בדיקת אל הרס
02 Jun, 2023
בדיקת אל הרס היא בדיקה לא הרסנית (בדיקות אל הרס) היא היבט קריטי להבטחת הבטיחות והאמינות של ציוד, רכיבים ומערכות בתעשיות שונות
בדיקות סדקים
02 Jun, 2023
בדיקות לגילוי סדקים מבוצעות על כלי הרמה שונים או קונסטרוקציות שסופגות עומסים, הבדיקות מבוצעות בשיטת חלקיקים מגנטיים (NDT) או בשיטה ויזאולית (VT).
בדיקות ללא הרס
02 Jun, 2023
בדיקות לא הורסות (בל"ה) הן שם כולל למגוון בדיקות המבוצעות באמצעות ציוד ייעודי המאפשר זיהוי וחקר אלמנטים שונים מבלי לפגוע כלל, או לגרום לפגיעה זניחה בלבד
בדיקות אל הרס
02 Jun, 2023
בדיקות אל הרס הן בדיקות לא הורסות (בל"ה), הנקראות גם בדיקות אל הרס או בדיקות לא הרסניות, הוא שם כולל לתהליכי בדיקה שאינם פוגמים במושא הבדיקה
בדיקה סונית
02 Jun, 2023
בדיקה סונית של כלונסאות היא בדיקה המבוססת על אותו עקרון בדיוק. במסגרת הבדיקה הסונית אנו שולחים גלי קול אל תוך הכלונס על מנת לקבל מידע ביחס לאורכם ורציפותם של הכלונסאות
בדיקה ויזואלית
02 Jun, 2023
בדיקה ויזואלית - יש שיטות שונות לביצוע בדיקות ריתוכים כמו למשל: בדיקות ויזואליות – איתור באמצעות אמצעי הגדלה, פנס למיקוד הראיה או ציוד שמוחדר לצנרת
More Posts
Share by: